Bruno
Administrator
Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: Sob 21:46, 03 Lut 2007 Temat postu: Aktuatory |
|
|
Aktuatory czyli urządzenia wykonawcze są to urządzenia sterowane sygnałem elektrycznym wysyłanym przez sterownik.
- Przekażnik
- Kontaktron (przekażnik hermetyczny)
- Silnik elektryczny
- Elektryczna przepustnica
- Regulator biegu jałowego
- Zawór recyrkulacji spalin
- Włącznik podciśnienia
- Zawór pochłaniacza oparów paliwa
- Wtryskiwacz
Przekażnik:
Przekażnik jest rodzajem włącznika/wyłącznika sterowanego przez prąd elektryczny. Zastosowanie ma jako np.: włącznika świateł. Sprawdzanie przekażnika przy pomocy omomierza (przy odłączonym napięciu sterującym):
- Między złączem 85 i 86: przewodność
- Między złączem 30 i 87: brak przewodności
Silnik elektryczny:
Należy do najczęściej spotykanych urządzeń wykonawczych w pojazdach: rozrusznik, wentylator chłodnicy, wentylator dmuchawy, pompa paliwa itp...
Regulator biegu jałowego:
Najczęściej umieszczony jest w obudowie przepustnicy. Głównym elementem rególatora jest silnik krokowy.
Zawór recyrkulacji spalin (zawór EGR):
W celu obniżenia zawartości tlenków azotu (NOx) w spalinach, w określonych warunkach pracy silnika doprowadza się część gazów wydechowych do kolektora ssącego silnika. Przelotem gazów wydechowych do kolektora ssącego steruje zawór EGR, podający podciśnienie do zaworu mechanicznego, kierowany przez sterownik układu wtryskowego ECM.
Włącznik podciśnienia:
Służy do podania podciśnienia do określonego urządzenia lub połączenia z ciśnieniem atmosferycznym. Przykład zastosowania: dołączenie i odłączenie napędu osi przedniej z systemem napędu 4WD itp...
Zawór pochłaniacza oparów paliwa (PCSV):
Zawór ten jest sterowany przez sterownik układu wtryskowego ECM. Umieszczony jest na przewodzie łączącym kolektor ssący silnika z pochłaniaczem oparów benzyny. W określonych warunkach pracy silnika zawór otwiera się umożliwiając wysysanie oparów benzyny zgromadzonych w pochłaniaczu do kolektora ssącego silnika.
Sprawdzanie zaworu PCSV: Sprawdzić przewodność uzwojenia cewki zaworu i działanie(otwieranie/zamykanie).
Wtryskiwacz:
Wtryskiwacz jest zaworem elektromagnetycznym, który umożliwia okresowe wtryskiwanie paliwa do kolektora ssącego silnika. Sterowany jest przez sterownik układu wtryskowego ECM (połączenie z masą).
Post został pochwalony 0 razy
|
|