Bruno
Administrator
Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: Sob 23:51, 03 Lut 2007 Temat postu: Schemat elektryczny |
|
|
Początek każdego rozdział naprawy instalacji elektrycznej oraz elektronicznej stanowi schemat. Schematy elektryczne przedstawiają sposób w jaki wszystkie składniki układu współpracują. Obejmuje to drogi przepływu prądu elektrycznego od żródła zasilania do masy (poprzez odbiorniki prądu), połączenia przełączników w każdym położeniu oraz inne związane z tym funkcje obwodów. Całkowite rozumienie sposobu działania układu jest bardzo istotne, zanim przystąpi się do wyszukiwania oraz usuwania usterek, jak również do wykonania diagnozy.
Indeks lokalizacji elementów:
Gdy zamierza się zlokalizować elementy schematu elektrycznego w samochodzie, trzeba zastosować indeks lokalizacji elementów, który jest dołączony do każdego schematu elektrycznego. Skorowidz lokalizacji elementów odnosi się do głównych składników, złącz, połączeń z masą oraz zawiera określenie fizycznego miejsca i odsyłacz do numeru strony z rysunkiem schematu.
Tam gdzie podaje się złącza w wykazie, również podaje się liczbę styków. Ta liczba wskazuje całkowitą ilość styków w złączu, niezależnie od tego, ile zostaje w rzeczywistości wykorzystanych. Informacja ta, obok koloru obudowy, jest użyteczna przy identyfikowaniu złącz w samochodzie. Prawie wszystkie elementy, złącza, masy lub wypusty, pokazane na schemacie elektrycznym, można wizualnie stwierdzić używając rysunków z lokalizacją elementu.
Ułożeie wiązek przewodów:
Przedstawia trasy prowadzenia głównych wiązek przewodów oraz złącza umieszczone w lini przewodowej między głównymi wiązkami przewodów. Takie rysunki rozmieszczenia ułatwiają lokalizację usterek w układzie elektrycznym.
Klasyfikacja wiązek przewodowych oraz identyfikacja złącz:
Złącza przewodów elektrycznych klasyfikuje się zgodnie z częściami połączeń przewodowych, określonych w rozdziale: Ułożenie wiązek przewodów.
Nazwa wiązki przewodów | Miejsce | Symbol
Silnik samochodu oraz jego wiązka | Komora silnika | E
wyjściowa przewodów | |
Wiązka przewodów główna , dachu | Kabina pasażerska | M
lub szyberdachu (dach przesówany)| |
zespołu poduszki powietrznej (SRS)| |
układu przeciw blokującego (ABS) | |
oraz ich wyjściowa wiązka przewod | |
Wiązka sterowania (elektroniczny | Komora silnika | C
modół sterowania silnikiem - ECM) | samochodu |
Podłoga i tylna podłoga, klapa | Kabina pasażerska | R
bagażnika (klapa tylna nadwozia ), | Przestrzeń bagażnika |
tył samochodu oraz ich wyjściowe | |
wiązki przewodów. | |
Wiązka przewodów deski rozdzielczej | Pod deską rozdzielczą | I
tablicy wskażników oraz ich wyjściowe | |
wiązki przewodów | |
Wiązka drzwiowa i jej wyjściowa | Drzwi | D
wiązka przewodów | |
Identyfikacja złącz:
Symbol identyfikacji złącza zawiera symbolklasyfikacji miejsca wiązki przewodówelektrycznych odpowiednio do miejsca wiązki przewodów i numeru właściwego dla złącza. Te miejsca złącz można wyszukać w rozdziale: UŁOŻENIE WIĄZEK PRZEWODÓW.
Przykład: E 10 -1
E- symbol określający wiązkę przewodów ( wiązka przewodów silnika samochodu.
10- Numer właściwy dla złącza głównego (numer kolejny)
-1- Numer właściwy dla złącza pomocniczego (numer kolejny)
UWAGA! Złącza, które łączą każdą wiązke przewodów, są przedstawione za pomocą następujących symbolii.
Na przykład: M R 01
M- Główna wiązka przewodów
R- Tylna wiązka przewodów
01- Numer właściwy dla złącza głównego (numer kolejny)
Post został pochwalony 0 razy
|
|