Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna autoelektronika i diagnostyka
Autoelektronika
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Urządzenia służące do wyszukiwania oraz usuwania usterek.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna -> Podstawy autoelektroniki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bruno
Administrator



Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec

PostWysłany: Nie 16:37, 04 Lut 2007    Temat postu: Urządzenia służące do wyszukiwania oraz usuwania usterek.

Woltomierz z lampą (próbnik):
Zastosować próbnik lub woltomierz w obwodach bez zespołów półprzewodnikowych oraz wykorzystywać próbnik do sprawdzania napięcia. Próbnik składa się z żarówki 12V z połączonymi dwoma przewodami doprowadzającymi napięcie. Po uziemieniu jednego przewodu, dotykać drugim przewodem różnych punktów wzdłuż obwodu, gdzie napięcie jest obecne. Gdy żarówka włącza się, to punkt badany jest pod napięciem.
PRZESTROGA:
Liczne obwody zawierają moduły półprzewodnikowe, takie jak elektroniczny moduł sterowania silnikiem (ECM), wykorzystywane przy doprowadzeniu sterowania poleceniami mikroprocesora. Napięcie w tych obwodach trzeba badać wyłącznie za pomocą woltomierza cyfrowego o impedencji 10MOhm lub większej. Nigdy nie należy stosować do tego celu próbnika w obwodach, które zawierają moduły półprzewodnikowe. Może to stać się przyczyną uszkodzenia tych modułów.
Można zamiast lampy próbnej zastosować woltomierz. Podczas gdy lampa próbna pokazuje, czy napięcie jest obecne, woltomierz podaje wartość tego napięcia.

Próbnik o własnym zasilaniu i omomierz:
Do sprawdzania przewodzenia (ciągłości elektrycznej) należy stosować omomierz lub próbnik o własnym zasilaniu. Próbnik o własnym zasilaniu składa się z żarówki, akumulatora oraz dwóch przewodów, które gdy zostaną ze sobą zetknięte, to żarówka zapala się. Przed sprawdzeniem punktów pomiarowych, trzeba najpierw odłączyć przewód z ujemnego (-) bieguna akumulatora lub usunąć bezpiecznik, który zasila obwód objęty aktualnym sprawdzaniem.

PRZESTROGA!:
Nigdy nie należy stosować lampy próbnej o własnym zasilaniu w obwodach, które zawierają moduły półprzewodnikowe. Może to stać się przyczyną uszkodzenia tych modułów.

Zamiast próbnika o własnym zasilaniu można zastosować omomierz. Omomierz daje odczyt wartości rezystancji, która występuje między dwoma punktami wzdłuż obwodu. Mała rezystancja występuje między dwoma punktami tego samego obwodu. Taka mała rezystancja oznacza dobre przewodzenie elektryczne.
Obwody, zawierające urządzenia półprzewodnikowe, trzeba badać wyłącznie miernikiem uniwersalnym cyfrowym o impedencji 10 MW lub większej. Gdy mierzy się rezystancję cyfrowym miernikiem uniwersalnym, ujemny zacisk akumulatora należy odłączyć. W przeciwnym wypadku, otrzymuje się nieprawidłowe wartości odczytu. Diody oraz urządzenia półprzewodnikowe w obwodzie mogą podawać fałszywe odczyty pomiarowe omomierza. Aby sprawdzić czy element wpływa na wynik pomiaru, należy wykonać jeden odczyt pomiarowy, odwrócić przewody i wykonać drugi odczyt pomiarowy. Jeśli te wartości różnią się, to urządzenie półprzewodnikowe wpływa na wartość pomiaru.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna -> Podstawy autoelektroniki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin