Bruno |
Wysłany: Sob 20:05, 03 Lut 2007 Temat postu: Czujniki |
|
Czujnik temperatury (ECT sensor):
Termistor typu NTC stosowany w układzie sterowania wtryskiem paliwa (silniki benzynowe i Diesla).
Czujnik ciśnienia:
Zastosowanie czujnika ciśnienia
- Czujnik ciśienia w kolektorze ssącym (czujnik MAP)
- Czujnik ciśnienia atmosferycznego (w ECM)
- Czujnik ciśnienia w układzie hamulcowym
- Czujnik ciśnienia w oponach
- Czujnik ciśnienia w listwie Common rail
Czujnik MAP podaje informacje w postaci sygnału elektrycznego do ECM o ciśnieniu w kolektorze ssącym. Jeżeli silnik nie pracuje, a jest włączony zapłon, czujnik podaje informacje o ciśnieniu atmosferycznym.
Czujnik położenia pedału gazu (APS sensor):
Czujnik stosowany w samochodach z silnikiem Diesla wyposażonych w układ wtryskowy sterowany elektronicznie.
Czujnik APS:
Posiada dwa potencjometry. Kształt sygnałów z tych potencjometrów jest podobny, ale różni się tylko wartością.
Czujnik tlenu (O2 sensor):
Czujnik tlenu jest jednym z najważniejszych elementów układu wtryskowego w silniku wyposażonym w katalizator trójdrożny. Czujnik wykrywa zawartość tlenu w spalinach i wysyła stosowny sygnał elektryczny do ECM (sterownika układu wtryskowego). Na podstawie tego sygnału ECM tak steruje otwarciem wtryskiwaczy, aby przy stałym obciążeniu silnika skład mieszanki powietrze-paliwo był zbliżony do wartości optymalnej z punktu widzenia efektywności oczyszczania spalin przez katalizator, czyli wynosi alfa=1.
Czujnik tlenu typu Zirconia:
Budowa i charakterystyka czujnika tlenu typu Zirconia. Jest to sonda typu napięciowego - sama generuje sygnał napięciowy.
Zakres sygnału napięciowego czujnika: 0-800mV
Mieszanka bogata (niska zawartość tlenu)- 700-800mV
Mieszanka uboga (wysoka zawartość tlenu)- 0-200mV
Przy prawidłowej pracy katalizatora sygnał z tylnego czujnika tlenu powinien wynosić 400-600mV.
Czujnik tlenu typu Titania:
Kształt charakterystyki sondy typu Titania jest odwrócony w stosunku do charakterystyki sondy typu Zirconia. Inna jest również wartość sygnałów napięciowych wysyłanych do ECM. Jest to sonda typu rezystancyjnego- potrzebuje napięcia do wygenerowania sygnału.
Mieszanka bogata (niska zawartość tlenu)- 0-0.4V.
Mieszanka uboga (wysoka zawartość tlenu)- 3.8-5.0V.
Zalety sondy Titania w stosunku do sondy Zirconia: większa trwałość, szybka reakcja. Wady: większy koszt produkcji.
Czujniki indukcyjne:
Czujniki indukcyjne znajdują szerokie zastosowanie w układach elektronicznychpojazdów. Czujnik składa się z magnesu stałego i owiniętej wokół niego cewki. Cecha charakterystyczna- z czujnika wychodzą dwa przewody. Czujnik najlepiej testować korzystając z oscyloskopu testera. Bardzo ważna dla prawidłowego działania czujnika jest szczelina powietrza między czujnikiem, a kołem impulsowym.
Czujniki indukcyjne stosuje się jako:
- Czujnik obrotów silnika
- Czujnik obrotów koła jezdnego
- Czujnik obrotów kół w skrzyni biegów
- Czujnik CKP i CMP typu Halla.
Często do pomiaru prędkości obrotowych wykorzystuje się czujnik Halla.
Również jako czujnik CKP lub CMP. Czujnik taki musi być zasilany (5V lub 12V).
Czujniki przepływu powietrza (przepływomierze):
Przepływomierz podaje informacje do ECM o ilości powietrza wpływającego do silnika. Te informacje wraz z informacją o obrotach silnika służą do określenia czasu otwarcia wtryskiwaczy.
Rozróżniamy trzy typy przepływomierzy:
- Czujnik MAF typu Hot-wire (dodatkowo informacja o temperaturze powietrza).
- Czujnik MAF typu Hot-film.
- Czujnik VAF (Ten przepływomierz podaje również do ECM informacje o temperaturze powietrza i ciśnieniu barometrycznym). |
|